Είναι κλιμακούμενη η ένταση που παρατηρείται τούτες τις γιορτινές ημέρες στο Αιγαίο. Γιορτινές και ξεκούραστες μέρες για όλους τους Έλληνες, πλην των πιλότων των μαχητικών μας αεροσκαφών, που για άλλη μια χρονιά θα περάσουν τα Χριστούγεννα στα πιλοτήρια των μαχητικών αεροσκαφών τους, αποτρέποντας τον Τούρκο εναέριο εισβολέα να καταπατήσει κυριαρχικά μας δικαιώματα. Αυτά τα νεαρά παιδιά που με την εκπληκτική εκπαίδευση, ψυχραιμία, εμπειρία, επαγγελματισμό και αποφασιστικότητα που «κρατούν Θερμοπύλες», όπως λένε οι ανώτεροί τους.
Γιατί το τελευταίο διάστημα οι Τούρκοι έχουν αλλάξει τακτική, πέρασαν τις προκλήσεις τους σε άλλο επίπεδο: Με μαζικές εισόδους πολεμικών οπλισμένων με πυραύλους αεροσκαφών, μαζικές παραβιάσεις και παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας και με εικονικές αερομαχίες.
Ο άγνωστος Ερντογάν των εκλογών: Οι υπερπτήσεις, οι κίνδυνοι και η «τεχνητή πόλωση»
Όχι μόνον στην Σκύρο, στη Λήμνο, στο Καστέλι, αλλά σε όλες ανεξαιρέτως τις μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας, οι πιλότοι βρίσκονται σε επιφυλακή, εξαιτίας της ποσοτικής και ποιοτικής κλιμάκωσης των τουρκικών προκλήσεων.
Πώς όμως περνά ένα πιλότος Χριστούγεννα μέσα στο cockpit ενός F-16 ή ενός Mirage 2005, περιμένοντας την εντολή scrabble για άμεση απογείωση; Τι συναισθήματα άραγε να νοιώθει όταν βάζει μπρος τις μηχανές του μαχητικού του για να αντιμετωπίσει τον τούρκο εναέριο εισβολέα; «Όταν κλείνει η καλύπτρα του μαχητικού ξεχνάς ότι είναι γιορτή, ότι είναι Χριστούγεννα. Εκείνη την ώρα, όταν πάρουμε την εντολή για απογείωση δεν βάζουμε συναίσθημα, ούτε λέμε ότι παραβίασαν το μνημόνιο Παπούλια- Γιλμάζ τέτοιες χρονιάρες ημέρες, είμαστε επαγγελματίες, κατάλληλα εκπαιδευμένοι έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τον κάθε εισβολέα, είτε είναι Χριστούγεννα, είτε Πρωτοχρονιά, είτε οποιαδήποτε μέρα του χρόνου. Απλώς την επιστροφή, δηλαδή στην προσγείωση, όταν ανοίγεις η καλύπτρα, ξαναμπαίνουμε στο πνεύμα των Χριστουγέννων», λέει ένα από τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας.
Εικονικές αερομαχίες
Πέραν όμως από τις μαζικές παραβιάσεις, οι Τούρκοι αύξησαν και τις εμπλοκές, τις εικονικές αερομαχίες, με συνέπεια ο κίνδυνος για ατύχημα να καραδοκεί στο Αιγαίο. Αυτή τη φορά η τακτική τους, για να παραμένουν περισσότερη ώρα στο FIR Αθηνών, είναι να ανεφοδιάζουν τα αεροσκάφη τους στον αέρα με air tankers, τα οποία όμως δεν πετούν στο Αιγαίο (με τον φόβο μήπως και τα αναχαιτίσει κάποιο ελληνικά μαχητικοί), αλλά πάνω από τουρκικό έδαφος.
Οι Έλληνες πιλότοι έχουν ακούσει πολλές φορές από τους ασυρμάτους τους επικεφαλής των τουρκικών σχηματισμών να δίνουν εντολές στους πιλότους τους να παραμένουν στον ελληνικό εναέριο χώρο και να μην το βάζουν στα πόδια, προφασιζόμενοι ότι έχουν μείνει από καύσιμα. Είτε όμως ανεφοδιάζονται στον αέρα για να παραμένουν περισσότερη ώρα στο FIR Αθηνών , είτε το βάζουν στα πόδια με την δικαιολογία ότι μένουν από καύσιμα, γεγονός είναι, όπως το αποδεικνύουν οι πιλότοι μας, ό,τι «οι Τούρκοι τρώνε πολύ ξύλο» στις αερομαχίες. Αφήστε που κάθε λίγο και λιγάκι έχουν το θράσος να παραπονούνται ότι τους λόκαραν ή τους παρενόχλησαν ελληνικά μαχητικά, την ώρα της εμπλοκής, με τα αυξημένα G’s και σε ύψος 18.000 ποδών, στο Αιγαίο.
Το 2022 που φεύγει ήταν η χρονιά της Πολεμικής Αεροπορίας. Δεν είναι μόνον τα δέκα (από τα 24 συνολικά) Rafale που εντάχθηκαν ήδη στις πολεμικές μοίρες, ούτε τα F-16 Vipers, που θα κάνουν την διαφορά στο Αιγαίο, αλλά τα έμψυχο προσωπικό της Αεροπορίας μας. Όπως η ηγεσία του κλάδου, οι αρχηγοί, οι πιλότοι, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι μηχανικοί και πολλοί άλλοι.
Παρά το γεγονός ότι η Πολεμική Αεροπορία δεν ξεχωρίζει τα στελέχη της και αποφεύγει τις διακρίσεις, δύο γυναίκες, μια υποσμηναγός (Ι) πιλότος μαχητικού, η οποία μετέχει πλέον στις αναχαιτίσεις και μία αρχισμηνίας, που τραυματίστηκε εν ώρα υπηρεσίας και εξακολουθεί να υπηρετεί προκαλώντας ρίγη συγκινήσεων στους πάντες, είναι θέματα που ξεχωρίζουν. Επίσης ξεχωριστή θέση έχουν οι μηχανικοί εδάφους που καταφέρνουν να απογειώσουν χωρίς προβλήματα πάλι τα μαχητικά, λίγα μόλις λεπτά από τον γυρισμό της από μία αποστολή.