Με τον συμβασιούχο σταθμάρχη τη Δευτέρα 27 Μαρτίου θα ξεκινήσουν οι απολογίες των τριών κατηγορούμενων που είχαν πάρει προθεσμία για να παρουσιαστούν ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Θυμίζουμε ότι ήδη έχει προφυλακιστεί ο 59χρονος σταθμάρχης, ενώ, σύμφωνα με το MEGA, με βάση τις καταθέσεις που έχουν ήδη δοθεί στον ανακριτή μέχρι τώρα, αναμένεται να ανοίξει ο κύκλος των ερευνών και να μπουν και άλλα πρόσωπα στο κάδρο πέρα από τους εργαζόμενους.
Τι θα υποστηρίξει ο συμβασιούχος σταθμάρχης
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο συμβασιούχος σταθμάρχης θα υποστηρίξει στην απολογία του πως δεν αναχώρησε νωρίτερα από τη θέση του, αλλά παρέμεινε σε αυτή και 15 λεπτά παραπάνω.
«Εργάστηκα επί 8 ώρες. Αναχώρησα στις 22:15, δηλαδή περίμενα ένα τέταρτο επιπλέον. Οι προϊστάμενοί μου, μου είχαν πει ότι 8ωρη εργασία θα προσφέρω και δεν δικαιούμαι υπερωρίες. Εργαζόμουν από 1/2/2023 και ολόκληρο τον μήνα αναχωρούσα στις 22:15 παίρνοντας το τελευταίο τρένο για Βόλο, όπως μου είχαν πει οι προϊστάμενοί μου. Όταν αναχώρησα από την εργασία μου ήταν όλα τακτοποιημένα. Δεν υπήρχε κάποια εκκρεμότητα», είχε πει ο συμβασιούχος σταθμάρχης, σύμφωνα με το MEGA.
Ακολουθούν ο αρχαιότερος σταθμάρχης και ο επιθεωρητής
Ο δεύτερος σταθμάρχης και αρχαιότερος σταθμάρχης, που θα απολογηθεί την Τρίτη 28 Μαρτίου, θα παραδεχθεί ότι έφυγε νωρίτερα κατά μισή ώρα, ενώ είναι βέβαιο ότι θα κληθεί να απαντήσει γιατί έκανε κάτι τέτοιο και ποιος διόρθωσε με μπλάνκο την ώρα στο βιβλίο βαρδιών.
Από την πλευρά του, ο επιθεωρητής κυκλοφορίας που τοποθέτησε στις νυχτερινές βάρδιες τον προφυλακισμένο 59χρονο σταθμάρχη, θα βρεθεί ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή στις 30 Μαρτίου.
Ο ίδιος αναμένεται να υποστηρίξει πως το σκηνικό του δυστυχήματος συνθέτουν μια σειρά από λάθη, μεταξύ των οποίων είναι η εγκατάλειψη των θέσεων από τους δύο σταθμάρχες και η μη τήρηση του ωραρίου τους.
Θα τονίσει ότι ευθύνες φέρει τόσο ο μηχανοδηγός που δεν ενημέρωσε για την είσοδο στη γραμμή καθόδου όσο και ο σταθμάρχης που δεν ανέφερε στο τηλεγράφημά του τη γραμμή στην οποία θα κινούνταν η αμαξοστοιχία. Τέλος, θα ισχυριστεί ότι δυστύχημα οφείλεται και στην ολιγωρία για την εγκατάσταση της τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης.
«Δεν είχα ειδοποίηση από κανέναν από τους τρεις σταθμάρχες βάρδιας (μεταξύ 22:00 – 23:00) ότι η IC62 είχε καθυστέρηση 55 λεπτά. Τον σταθμάρχη που προφυλακίστηκε άλλοι τον εκπαίδευσαν, άλλοι τον πιστοποίησαν. Ως πιστοποιημένος σταθμάρχης μπορούσε να μπει βάρδια σε οποιονδήποτε σταθμό. Μετά τις 23.00 το βράδυ που θα ήταν μόνος του, είχε λιγότερη κίνηση. Επτά αμαξοστοιχίες θα περνούσαν, εκ των οποίων οι τέσσερις ήταν εμπορικές και θα έκαναν απλώς διέλευση από τον σταθμό», σημείωσε ο επιθεωρητής κυκλοφορίας.
Ο επιθεωρητής αναμένεται να επιρρίψει ευθύνες κατά πάντων και έχει τονίσει ότι θα μιλήσει δημόσια μόλις ολοκληρωθεί η απολογία του.
Για τη δεύτερη φάση της επαναλειτουργίας των τρένων
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ, δεν είναι εφικτό να προχωρήσει η δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί. Ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης είχε ανακοινώσει ότι η δεύτερη φάση της σταδιακής επανεκκίνησης των σιδηροδρομικών δρομολογίων θα ξεκινήσει τη Δευτέρα 27 Μαρτίου.
Ωστόσο, με τα μέχρι τώρα δεδομένα κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί. Αναλυτικότερα, τη Δευτέρα θα ξεκινούσε και το τμήμα του προαστιακού «Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο».
Οι υπάρχουσες συνθήκες ανατρέπουν το σκηνικό καθώς οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο δεν έχουν λάβει όλες αυτές τις γραπτές εγγυήσεις που έχουν ζητήσει από τον ΟΣΕ.
Έτσι, όχι μόνο δεν θα ξεκινήσει το εν λόγω τμήμα του Προαστιακού, αλλά ούτε και τα τμήματα του υπεραστικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα.
Το σωματείο των μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ – Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης), με έγγραφό της, είχε ζητήσει την παράταση της ακινησίας στα τμήματα:
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα
- Θεσσαλονίκη – Δράμα καθώς και
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη.
Ωστόσο, ούτε το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο δεν λειτούργησε, όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί, κατά την πρώτη φάση της επανεκκίνησης, την περασμένη Τετάρτη, στις 22 Μαρτίου.
Τι ισχύει για τα εμπορικά τρένα
Η ΕΡΤ, στο ρεπορτάζ της, επισημαίνει ότι αν και αρχικά ξεκίνησαν τα δρομολόγια των εμπορευμάτων και από τη Hellenic Train και από την Goldair Cargo, πληροφορίες θέλουν τη Hellenic Train να σταμάτησε να εκτελεί εμπορευματικά δρομολόγια.
Ο ΟΣΕ διαβεβαιώνει πως το δίκτυο μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια. Ήδη έχουν ήδη ξεκινήσει εργολαβίες για την αποκατάσταση του φωτισμού σε τρεις σήραγγες, τόσο στον Πλαταμώνα, στα Τέμπη όσο και σε μία εκ των δύο σηράγγων στο Κιάτο.
Επίσης, ο ΟΣΕ διέθεσε 30 φορητά συστήματα GSM-Railways στην Hellenic Train ώστε να μπορεί να εξασφαλιστεί η επικοινωνία στο δίκτυο.
Όμως, κάτι τέτοιο δεν έγινε δεκτό, καθώς οι εργαζόμενοι επιμένουν ότι αυτά τα συστήματα δεν είναι πιστοποιημένα.
Τι λειτουργεί στον Προαστιακό
Αυτή τη στιγμή, τα δρομολόγια που γίνονται στον Προαστιακό είναι:
- Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Αεροδρόμιο
- Κάντζα – Λιόσια
- Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα
- Κάτω Αχαΐα – Πάτρα και
- Πάτρα – Ρίο.
Επίσης, λειτουργεί και ένα τμήμα του τουριστικού δικτύου:
- Διακοφτό – Καλάβρυτα
- Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο.
Μάλιστα, πληροφορίες που επικαλείται η ΕΡΤ κάνουν λόγο πως ούτε το τμήμα Βόλος – Μηλιές δεν λειτουργεί παρά τις σχετικές ανακοινώσεις.
Οι εννιά προϋποθέσεις ασφάλειας που έχουν θέσει οι μηχανοδηγοί
Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, το σωματείο που είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλους τους εμπλεκόμενους για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μη λειτουργία ή μη ύπαρξη συστημάτων ασφαλείας, έχει στείλει επιστολή στην οποία αναφέρεται σε εννιά απαραίτητες προϋποθέσεις για την ασφαλή επανέναρξη των δρομολογίων.
- Για την γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (Στρυμόνα): λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη την διαδρομή και όλων των ΑΣΙΔ (Με φύλαξη σε όσες δεν λειτουργούν ή κατάργηση τους). Άρση των βραδυποριών των 6-10 χλμ και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.
- Γραμμή Πλατύ – Φλώρινα: Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη την διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Έδεσσας (σύρτης ασφαλείας), καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών (πότε ελέγχθηκαν τελευταία φορά). Έλεγχος της υποδομής στο χμ σημείο 142.000 έως 152.00 όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ, λόγω κατολισθήσεων.
- Γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη: Χορήγηση πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής.
- Άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη: Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση από σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας) όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (π.χ Ορφανά – ΣΣ Λάρισας- Ευαγγελισμός).
- Προαστιακός Πειραιάς – Κιάτο: Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση από σήραγγες, όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη: Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία – φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας. (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας)
- Λάρισα – Βόλος: Λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ.
- Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. H Ηellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.
- Άμεση λειτουργία του GSMR εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.