Καλλιεργείται σύγχυση, εν μέσω της συνεχιζόμενης πολιτικής αντιπαράθεσης, για τις ευθύνες του χάους στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Τα κόμματα, κυρίως ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, επιδίδονται σε ένα συνεχές κατηγορώ και – στο όνομα της διαλεύκανσης του τραγικού συμβάντος στα Τέμπη- δημιουργούν ασάφειες για το τι λειτουργούσε και τι δεν λειτουργούσε στους σταθμούς του ΟΣΕ από το 2014.
Μέσω εγγράφων και «πολιτικών αυτοψιών», τόσο από τη ΝΔ, όσο και από τον ΣΥΡΙΖΑ, επιχειρείται η θωράκιση της κυβερνητικής τους θητείας, από ένα μέρος των ευθυνών. Η αντιπαράθεση εστιάζει στο σύστημα τηλεδιοίκησης, την ώρα, μάλιστα, που το πολιτικό σύστημα και η κυβέρνηση δοκιμάζονται εντόνως από την κοινωνία, όπως αυτό αποτυπώνεται στις τελευταίες δημοσκοπήσεις.
Τελικά, η απάντηση στο ερώτημα για τη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης είναι θολή. Τουλάχιστον, από τον τρόπο με τον οποίο δίνονται οι απαντήσεις, έως τώρα, από τους εκπροσώπους των κομμάτων.
Ενδεικτική είναι η σημερινή ημέρα στη Βουλή, όπου στο ελληνικό κοινοβούλιο διεξάγεται σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Διαφάνειας και Θεσμών. Εκεί, λοιπόν, ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης ( ο οποίος ανέλαβε στη θέση του παραιτηθέντα Κώστα Αχ. Καραμανλή) ζήτησε από τα κόμματα να πάνε την ερχόμενη Παρασκευή να δουν τους σταθμούς και συστήματα. Δηλαδή, ανέφερε πως εάν αμφισβητείτε το γεγονός της αυτόματης χάραξης, παρακαλώ τους εκπροσώπους όλων των κομμάτων να πάμε εκεί που λειτούργησε το σύστημα την κρίσιμη νύχτα του δυστυχήματος.
Αυτό, ειπώθηκε από τον υπουργό, καθώς, όπως τόνισε ο ίδιος στη Βουλή, μόλις πληροφορήθηκε ότι ο κ. Τσίπρας ( σ.σ πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ) αντί να πάει στον σταθμό τοπικής τηλεδιοίκησης, πήγε και είδε την οικοδομή που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και θα είναι υπερτοπική τηλεδιοίκηση. Υπογράμμισε ότι στον πίνακα που λειτουργούσε την κρίσιμη βραδιά, δεν έκανε τον κόπο να πάει.
Αναφορικά με το τι σύστημα λειτουργεί στην Λάρισα είπε πως δίπλα από την αίθουσα συνολικής τηλεδιοίκησης βρίσκεται το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης που λειτουργεί πλήρως.
Αυτά είναι τα επίσημα έγγραφα από το σύστημα καταγραφής συμβάντων:
Τι ισχύει με το σύστημα τηλεδιοίκησης
Από τον ΣΥΡΙΖΑ, ισχυρίζονται ότι το Κέντρο Τηλεδιοίκησης της Λάρισας, το οποίο «έβλεπε» την κίνηση των τρένων από το Δομοκό μέχρι το Πλατύ – δηλαδή και το σημείο του δυστυχήματος – και που λειτουργούσε ως τον Ιούλιο του 2019, έχει καταστραφεί πλήρως και μέχρι και σήμερα βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Πρόκειται, όπως αναφέρουν κατά την διάρκεια της αυτοψίας, για το ίδιο Κέντρο Τηλεδιοίκησης, για το οποίο η κυβέρνηση διά των υπουργών Γεραπετρίτη και Οικονόμου, αλλά και σήμερα του αρμόδιου Υπουργού κ. Καραμανλή στην Επιτροπή της Βουλής, ισχυρίζεται ψευδώς πως «λειτουργούσε πλήρως», αποδίδοντας το δυστύχημα αποκλειστικά σε ανθρώπινο λάθος.
Από την κυβέρνηση κάνουν λόγο για ψέματα, και χαρακτηρίζουν γιαπί το χώρο που ο ΣΥΡΙΖΑ εγκατέλειψε το 2019- και ότι δήθεν είναι κέντρο τηλεδιοίκησης. Στην αντιπαράθεση βάζουν στο επίκεντρο, το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης με τον πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου και αυτόματης χάραξης διαδρομών, που έχει παραδοθεί από το Νοέμβριο του 2022 και λειτουργεί κανονικά έκτοτε. Λειτούργησε κανονικά και την μοιραία εκείνη νύχτα, πριν από το τραγικό δυστύχημα, και που δυστυχώς ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε. Διευκρινίζουν πως ποτέ δεν μίλησαν για ένα καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης, όμως, σήμερα υφίσταται το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα και κάνει την αυτόματη χάραξη.
Επί της ουσίας, η κυβέρνηση ισχυρίζεται- και από τα έγγραφα τα οποιά έχει καταθέσει – ότι υπήρχε ένα τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, με βάση το οποίο ο μοιραίος Σταθμάρχης θα μπορούσε να παρακολουθήσει για 5 χλμ, το τρένο, και να κάνει αυτόματη χάραξη της πορείας. Και από την άλλη, ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται τι δεν υπήρχε ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδοικησης, και το οποίο καταστράφηκε το 2019.