Παραμένουν τα ερωτήματα, σχεδόν δύο 24ωρα από την τραγωδία στα Τέμπη, σχετικά με τον «κηδεμόνα» της ασφάλειας των σιδηροδρομικών δικτύων, καθότι είναι θολό το τοπίο ως προς τη διεξαγωγή των ελέγχων σε υποδομές και συρμούς. Όπως αποκάλυψε το χθεσινό ρεπορτάζ του in, η αρμόδια Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ξεκίνησε έλεγχο σε ΟΣΕ και Hellenic Train. Χωρίς ωστόσο να δίνεται απάντηση αν είχε προηγηθεί έλεγχος προ του δυστυχήματος.
Δύο ημέρες περίπου μετά από την τραγική στιγμή της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη η αρμόδια ανεξάρτητη Αρχή για τους σιδηροδρόμους εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ. Είναι σε εξέλιξη, δηλαδή, η αυτεπάγγελτη έρευνα την οποία έχει ζητήσει η Αρχή τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από την Hellenic Train.
Ζητά όλα τα τεκμήρια και τα στοιχεία που θα βοηθήσουν την έρευνα που διεξάγει.
Ο ΟΣΕ στη «Δήλωση Δικτύου» για το 2023, στην ΡΑΣ, αναφέρεται στο ζήτημα της κυκλοφορίας. Εκεί ο ΟΣΕ ενημερώνει για το που υπάρχει και που δεν υπάρχει σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας. Από τη Δήλωση Δικτύου του ΟΣΕ είναι εμφανής ο τρόπος με το οποίο περιγράφει την κατάσταση με τα συστήματα ασφαλείας στο δίκτυο. Δηλαδή, εκείνα που ενδεχομένως θα απέτρεπαν δυστυχήματα, όπως αυτό των Τεμπών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, στην Ελλάδα «εγκαθίσταται» σύστημα προστασίας συρμών ETCS level 1. ( Κάθε αδειοδοτημένη σιδηροδρομική επιχείρηση, που διαθέτει Πιστοποιητικό Ασφάλειας, αιτείται πρόσβαση από το Διαχειριστή της Υποδομής – ΟΣΕ ΑΕ, ακολουθώντας τη διαδικασία που περιγράφεται στην ισχύουσα Δήλωση Δικτύου.)
Το in επικοινώνησε, χθες, με τη διοίκησή της Αρχής και σε διευκρινίσεις σχετικά με τις αρμοδιότητες της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και στο αν έχει αρμοδιότητα για πιστοποίηση ως προς το δίκτυο ή την ασφάλεια κυκλοφορίας των συρμών, τονίστηκε από τη διοίκηση ότι “ οι αρμοδιότητες μας είναι ο έλεγχος της τήρησης των διαδικασιών ασφαλείας των εταιρειών ΟΣΕ και Hellenic Train”.
Οπως εξηγεί η Ιω. Τσιαπαρίκου, Πρόεδρος της ΡΑΣ, “δηλαδή αν ακολουθούνται οι διαδικασίες με βάση το υφιστάμενο δίκτυο οχήματα συστήματα, όπως περιγράφονται στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφαλείας που μας καταθέτουν. Τα έργα υποδομής ή τα νέα οχήματα εγκρίνονται από τη ΡΑΣ σε σχέση με τη διαλειτουργικότητα».
Αν και η Αρχή έχει αρμοδιότητες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, δεν έχει δημοσιεύσει σχετική έκθεση από το 2021. Στην Ελλάδα, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων λειτουργεί από το 2010, ως Ανεξάρτητη. Λαμβάνει όμως κρατική χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό, ως φορέας που υπάγεται στο υπουργείο Υποδομών. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2023 η χρηματοδότηση από το κράτος ανέρχεται στα 1.220.000 εκατ. Ευρώ.
“Μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στην περιοχή των Τεμπών με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ξεκίνησε χθες τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας”, αναφέρει σε σχετικό δελτίο τύπου, το οποίο δημοσίευσε το μεσημέρι της Πέμπτης. “Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι ο φορέας που εποπτεύει την εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφαλείας (ΣΔΑ), τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Διαχειριστής Υποδομής (ΔΥ), δηλαδή ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, στην προκειμένη περίπτωση η Hellenic Train Α.Ε” και προσθέτει “στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια οι διαδικασίες οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται από τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις και τον ΟΣΕ, βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση όλων των κανόνων και απαιτήσεων ασφαλείας. Τα Συστήματα αυτά αποτελούν τον οδηγό και το εργαλείο των προαναφερθέντων σιδηροδρομικών φορέων, μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο”.