Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα διαμορφώθηκε η εξοικονόμηση ενέργειας στην Ευρώπη τους πρώτους δύο μήνες του έτους, ασκώντας σημαντικές πιέσεις στις τιμές του φυσικού αερίου, οι οποίες υποχώρησαν κατά 40%.
Και μπορεί τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αναφοράς να αυξάνονται ελαφρά την Τρίτη, ωστόσο, από την αρχή του μήνα είναι μειωμένες κατά άνω του 15%. Οι τιμές πέφτουν για τρεις συνεχόμενους μήνες, καταγράφοντας το μεγαλύτερο σερί από τον Μάιο του 2020.
Η πτώση του κόστους του φυσικού αερίου – που θα βοηθήσει την Ευρώπη να συγκρατήσει τον πληθωρισμό και τους αβάσταχτους λογαριασμούς ενέργειας – έρχεται μετά από σαρωτικές προσπάθειες μεταξύ των νοικοκυριών και των εταιρειών να μειώσουν τη χρήση καυσίμων κατά τη διάρκεια ενός κυρίως ήπιου χειμώνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η ζήτηση φυσικού αερίου της περιοχής μειώθηκε κατά 13% το 2022, η πιο απότομη πτώση στην ιστορία της Ευρώπης.
«Οι τιμές επιστρέφουν σε διαχειρίσιμα επίπεδα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου ο ήπιος χειμώνας και η καταστροφή της ζήτησης βοήθησαν να δροσιστούν οι αγορές», δήλωσε ο Keisuke Sadamori, Διευθυντής Ενεργειακών Αγορών και Ασφάλειας του IEA.
Και όπως επισημαίνει το Bloomberg, οι ανάγκες θέρμανσης είναι πιθανό να παραμείνουν περιορισμένες καθώς η Ευρώπη πλησιάζει στο τέλος του χειμώνα, με τις θερμοκρασίες στα βορειοδυτικά της ηπείρου να αυξάνονται και να επανέρχονται στο φυσιολογικό έως τα μέσα Μαρτίου.
Ωστόσο, ο ΔΟΕ προειδοποιεί ότι ευνοϊκή αυτή εικόνα θα μπορούσε να αλλάξει φέτος και αυτή τη φορά όχι εξαιτίας της Ρωσάς: η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αυξάνεται κατακόρυφα στην Ασία, και ιδιαίτερα στην Κίνα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό για τα φορτία.
Οι αυστηροί περιορισμοί Covid της Κίνας περιόρισαν τη χρήση ενέργειας στη χώρα πέρυσι, αφήνοντας περιθώριο στην Ευρώπη να εισάγει ποσότητες ρεκόρ LNG και να γεμίσει τους χώρους αποθήκευσης.
Ο «άγνωστος Χ»
Τώρα που έχουν αρθεί οι περιορισμοί, η κινεζική ζήτηση είναι ο μεγάλος «άγνωστος Χ» στην εξίσωση του φυσικού αερίου, και ένα ανοδικό σενάριο θα μπορούσε να δει τις εισαγωγές LNG της χώρας να αυξηθούν έως και 35% το 2023, εάν το κόστος μειωθεί περαιτέρω και η οικονομία της επεκταθεί γρήγορα.
«Αυτό θα πυροδοτούσε έντονο ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές και θα μπορούσε να δει τις τιμές να επανέρχονται στα μη βιώσιμα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το περασμένο καλοκαίρι, ανησυχώντας ιδιαίτερα τους ευρωπαίους αγοραστές», ανέφερε η υπηρεσία.
Σκιαγραφόντας την αβεβαιότητα σχετικά με τη ζήτηση της Κίνας, ο IEA είπε ότι υπάρχει διαφορά 40 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων μεταξύ των χαμηλότερων και υψηλότερων εκτιμήσεων για τις καθαρές εισαγωγές LNG της χώρας φέτος.
«Αυτό το εύρος είναι μεγαλύτερο από την αβεβαιότητα που σχετίζεται με την πιθανή απώλεια όλων των υπόλοιπων ροών φυσικού αερίου στην Ευρώπη από τη Ρωσία», ανέφερε η υπηρεσία. Προς το παρόν, η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου της Κίνας αναμένεται να ανακάμψει σχεδόν κατά 7% το 2023, σύμφωνα με τον ΔΟΕ.