Στα κομματικά επιτελεία της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης δείχνουν να «συμφωνούν» στο βασικό… σύνθημα της προεκλογικής σύγκρουσης: «όλα για την οικονομία» – για την τσέπη του πολίτη ειδικότερα. Το Μαξίμου θεωρεί την οικονομία καθοριστική για τη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος. Αυτό πιστεύουν και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, υιοθετώντας τα ίδια ντεσιμπέλ και την ίδια συχνότητα της κριτικής τους προς την κυβέρνησης τόσο για την οικονομία όσο και για τα θέματα διαφάνειας.
Την ώρα που η κυβέρνηση και προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσπαθούν να καλλιεργούν προσδοκίες, προβάλλοντας στους πολίτες τη μεγάλη εικόνα, δηλαδή τις θετικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της παρά τις αλλεπάλληλες κρίσεις, οι πιέσεις για αποτελεσματικές απαντήσεις εντείνονται σε ό,τι αφορά την καθημερινότητα της κοινωνίας: το σουπερμάρκετ, το κρεοπωλείο, το βενζινάδικο κ.ο.κ. Αυτή την ατζέντα κρατά σταθερά ανοιχτή ο ΣΥΡΙΖΑ, σφυροκοπώντας την κυβέρνηση για την ακρίβεια και καταγγέλλοντας αισχροκέρδεια.
Οι απαντήσεις του Μητσοτάκη
Το βάρος που όλοι ρίχνουν στο πεδίο της οικονομίας, ενόσω το διάστημα μέχρι τις εθνικές κάλπες μπορεί να μετριέται πλέον και σε (κάμποσες) εβδομάδες, πιστοποιεί και η απόφαση του πρωθυπουργού να κάνει σήμερα πρεμιέρα στον κύκλο των θεματικών συνεντεύξεων Τύπου με ανάλυση πεπραγμένων και ανάδειξη δεσμεύσεων για την οικονομία, την ανάπτυξη, την αγορά εργασίας.
Είναι σαφές ότι ο Μητσοτάκης θα κληθεί να απαντήσει για την καθημερινότητα του μέσου πολίτη. Και όλα δείχνουν ότι θα υπεραμυνθεί κάθε πρωτοβουλίας – «όπλου» έναντι της ακρίβειας: από το «καλάθι του νοικοκυριού» (που προδιαγράφεται ότι θα πάρει σύντομα και άλλο περιεχόμενο, ως «καλάθι της σαρακοστής» ας πούμε) μέχρι το νέο voucher (το market pass – κάρτα επιδότησης της αγοράς τροφίμων), που είναι στα σκαριά, τους ελέγχους και τα πρόστιμα κατά της αισχροκέρδειας.
Ο ίδιος αναμένεται να ορίσει εκ νέου ως προτεραιότητα τη στήριξη των πολιτών στα δύσκολα, ιδίως των πιο ευάλωτων, αλλά και να προτάξει τη δέσμευση για μετατροπή σε «κοινωνικό μέρισμα» οποιουδήποτε δημοσιονομικού χώρου προκύπτει. Με εξάντληση των δημοσιονομικών ορίων, όπως θα επαναλάβει, αλλά χωρίς να ξεπερνιούνται.
Μετά τα μέσα Φεβρουαρίου το market pass
Ειδικά για το market pass, δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με τις υπογραφές των συναρμόδιων υπουργών, Θόδωρου Σκυλακάκη, Αδωνι Γεωργιάδη, Κυριάκου Πιερρακάκη και Θοδωρή Λιβάνιου, ωστόσο προς το παρόν δίνεται αγώνας δρόμου για την προετοιμασία της πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων.
Αυτή θα λειτουργεί στα πρότυπα του fuel pass (για τα καύσιμα) στο voucher.gov.gr, αλλά δεν είναι έτοιμη και αναμένεται να βγει στον αέρα μετά τα μέσα του Φεβρουαρίου. Μέχρι τότε η κυβέρνηση αγωνιά να δείχνει ότι αντιλαμβάνεται το πρόβλημα και σκύβει πάνω του, καθώς δέχεται επαναλαμβανόμενα «πυρά» από τον ΣΥΡΙΖΑ και τον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα ότι «στην Ελλάδα είμαστε πρωταθλητές στην ακρίβεια σε ρεύμα, καύσιμα, σουπερμάρκετ».
Χαρακτηριστικές οι αναφορές του υπουργού Ανάπτυξης (ΕΡΤ) σε μια προσπάθεια να απαντήσει στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης ότι στους 100 ελέγχους για αισχροκέρδεια στα σουπερμάρκετ το ποσοστό παραβατικότητας είναι κάτω από 6%.
Απέναντι σε… πονηρές μεθόδους
Η πραγματικότητα πάντως είναι ότι το Μαξίμου πιέζεται έντονα ακόμα και από τους «γαλάζιους» βουλευτές, με δεδομένο ότι πρώτοι εκείνοι εισπράττουν τις πιέσεις και τη δυσαρέσκεια των πολιτών στις εκλογικές περιφέρειές τους. Ειδικότερα, ζητείται περισσότερη κυβερνητική προσοχή και μπαράζ ελέγχων από τους αρμόδιους φορείς για τις περιπτώσεις που κάποιοι επιστρατεύουν… πονηρές μεθόδους (μικρότερες συσκευασίες ώστε να φαίνεται ότι οι τιμές δεν άλλαξαν κ.λπ.).
«Ό,τι ζει ο πολίτης κάθε μέρα, από το πρωί που θα πάει στον φούρνο, πρέπει να μας απασχολεί. Όλα έχουν το δικό τους ειδικό πολιτικό βάρος» λέει στέλεχος της ΝΔ, που προκρίνει την αύξηση των ελέγχων αλλά και την εντατική δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων.
«Συνέπεια»
Στο μεταξύ, ο πρωθυπουργός θέλει να φέρνει στο προσκήνιο το μότο της συνέπειας της κυβέρνησής του τόσο ως προς τις δεσμεύσεις που έλαβε για την οικονομία (μείωση φόρων κ.ά.) όσο και σχετικά με την ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων στην πανδημική περίοδο και στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης με την επιδότηση των λογαριασμών ρεύματος και φυσικού αερίου.
Και η φράση του Μητσοτάκη «αν στην πρώτη τετραετία το στοίχημα ήταν η μείωση φόρων, στη δεύτερη τετραετία θα είναι οι καλύτεροι μισθοί» θα συνοδεύσει τη ΝΔ μέχρι τη στιγμή της εκλογικής αναμέτρησης.