Ρυθμίσεις που διευρύνουν τα αδικήματα για τα οποία επιτρέπεται άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, προωθεί η κυβέρνηση με αφορμή το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.
Δηλωμένος στόχος της νομοθετικής παρέμβασης που έχει το χαρακτήρα του επείγοντος είναι να διερευνηθεί η σοβαρή αυτή υπόθεση σε κάθε της πτυχή, γι αυτό και διευρύνεται το πεδίο, που επιτρέπονται οι παρακολουθήσεις.
Συγκεκριμένα με άρθρο, το οποίο εισήχθη σε νομοσχέδιο ρυθμίσεων που είχαν περάσει με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), επισημαίνεται ότι στα πιθανά αδικήματα για τα οποία μπορεί να ζητηθεί άρση του απορρήτου εντάσσονται και δύο που αφορούν άρθρα του Ποινικού Κώδικα. Αναφέρονται τα άρθρα «290: περί επικίνδυνων παρεμβάσεων στην οδική συγκοινωνία, και 291 περί επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών».
Κι αυτό καθώς με τη τη διάταξη του άρθρου 6 του νόμου 5002/2022 (που ψηφίστηκε μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών), ορίστηκε πως η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών είναι επιτρεπτή για τη διακρίβωση συγκεκριμένων αδικημάτων, μεταξύ των οποίων, τα κακουργήματα περί προσβολών του δημοκρατικού πολιτεύματος, το κακούργημα του άρθρου 235 Π.Κ. περί δωροληψίας υπαλλήλου, καθώς και τα πλημμελήματα των άρθρων 339 Π.Κ. περί γενετήσιων πράξεων με ανηλίκους και 370ΣΤ Π.Κ. περί λογισμικών και συσκευών παρακολούθησης.
Πλέον, θα υπάρχει και η δυνατότητα να πραγματοποιείται άρση του απορρήτου των επικοινωνιών στις περιπτώσεις επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών.
Θυμίζουμε ότι στις περιπτώσεις άρσεις απορρήτου για διακρίβωση εγκλημάτων, αποφαίνεται σε προθεσμία σαράντα οκτώ (48) ωρών, με ειδικά αιτιολογημένο βούλευμά του το αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο μετά από πρόταση του εισαγγελέα.
Λόγοι εθνικής ασφάλειας
Ο Νόμος 5002/2022 που ρυθμίζει τη διαδικασία άρσης απορρήτου των επικοινωνιών, δημοσιεύτηκε στις 9/12/2022 και εξακολουθεί να απασχολεί και να προκαλεί συζητήσεις.
Ένα από τα κυριότερα ζητήματα που ρυθμίζει ο Νόμος αυτός είναι η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας. Η άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας είναι διαφορετική από την άρση του απορρήτου για τη διακρίβωση συγκεκριμένων αδικημάτων. Και αυτό γιατί η άρση απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας δεν προϋποθέτει τη σαφή σύνδεση με τη διακρίβωση κάποιου συγκεκριμένου αδικήματος.
Όπως αναφέρει ο ίδιος ο νόμος «Λόγοι εθνικής ασφάλειας είναι οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας όπως, ιδίως, λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος».
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του νόμου, «αίτηση για άρση του απορρήτου επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας μπορεί να υποβάλλει μόνο η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (Ε.Υ.Π.) ή η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας της Ελληνικής Αστυνομίας (Δ.Α.Ε.Ε.Β.) είτε με δική τους πρωτοβουλία είτε κατόπιν ενημέρωσης που διαβιβάζεται από δικαστική ή άλλη πολιτική, στρατιωτική ή αστυνομική δημόσια αρχή στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το θέμα εθνικής ασφάλειας που επιβάλλει την άρση».
Αν το αίτημα για άρση του απορρήτου επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας αφορά πολιτικά πρόσωπα, τότε η αίτηση είναι δυνατόν να γίνει μόνο από την ΕΥΠ.