Την 1η Μαρτίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πακέτο οδικής ασφάλειας για τη βελτίωση της ασφάλειας για όλους τους χρήστες του δρόμου, το οποίο περιλαμβάνει την εισαγωγή ψηφιακής άδειας οδήγησης – που θα ισχύει σε όλες τις χώρες της ΕΕ – και καλύτερη διασυνοριακή επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
Στο φόντο αυτών των αλλαγών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η εικόνα του κόστους των μαθημάτων οδήγησης, των εξετάσεων, της έκδοσης αδειών και των τεχνικών ελέγχων, σε επίπεδο ΕΕ, δείχνει μια μεγάλη ψαλίδα στις χώρες στις οποίες καταγράφηκε αύξηση του πληθωρισμού στις εν λόγω υπηρεσίες. «Πρωταθλήτριες» αναδεικνύονται η Τσεχία και η Βουλγαρία, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στα πιο χαμηλά επίπεδα αυξήσεων.
Τι αναφέρουν τα στοιχεία της Eurostat
Το 2022, οι τιμές για αυτές τις υπηρεσίες ήταν, κατά μέσο όρο, 4,8% υψηλότερες από το 2021, ποσοστό μεταβολής σχεδόν τριπλάσιο από εκείνο του 2018, όταν ήταν +1,7% σε σύγκριση με το 2017, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Eurostat.
Το 2020, το πρώτο έτος της κρίσης της COVID-19, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής (+1,6%) ήταν χαμηλότερος από τον αντίστοιχο του 2019 (+2,0%). Ωστόσο, το 2021, το ποσοστό αυτό διπλασιάστηκε, φτάνοντας στο +3,2%. Αυτό συνάδει με τη γενική αύξηση του πληθωρισμού στις υπηρεσίες.
Τσεχία η πιο «τσουχτερή» χώρα για να μάθεις να οδηγείς
Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, το 2022, τα υψηλότερα ετήσια μέσα ποσοστά μεταβολής για τις τιμές των μαθημάτων οδήγησης, των εξετάσεων, της έκδοσης αδειών και των τεχνικών ελέγχων το 2022 αναφέρθηκαν στην Τσεχία (+19,6%), τη Βουλγαρία (+18,0%), την Ιταλία (+13,3%), τη Λιθουανία (+11,2%) και την Πολωνία (+11,1%).
Στον αντίποδα, η Κύπρος ήταν η μόνη χώρα-μέλος που κατέγραψε αρνητική τιμή (-1,6%), δηλαδή το σχετικό κόστος μειώθηκε, ενώ η Κροατία (+0,2%), η Ελλάδα (+0,7%) και η Ιρλανδία (+1,0%) κατέγραψαν τα χαμηλότερα ποσοστά αυξήσεων.