Για πολλές ευρωπαϊκές – και όχι μόνο – πόλεις η πανδημία του κορωνοϊού αποτέλεσε ευκαιρία για μια (ακόμα) στροφή προς τη βιώσιμη κινητικότητα και τη μετακίνηση σε… δύο ρόδες. Στον αντίποδα, η Ελλάδα έχει χάσει όλες τις ευκαιρίες να γίνει χώρα φιλική προς τις «πράσινες» μετακινήσεις και ειδικά προς το ποδήλατο.
Μόλις πριν από μία εβδομάδα πραγματοποιήθηκε συνάντηση του περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη, με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Νίκο Ταγαρά, και τον γενικό γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιο Μπακογιάννη, με αντικείμενο την άμεση υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου της Περιφέρειας για τη δημιουργία του Βόρειου Ποδηλατικού Αξονα Αττικής. Ενα έργο που όπως τονίστηκε είναι υψηλής ωριμότητας.
Ο Μητροπολιτικός Ποδηλατόδρομος Γκάζι – Κηφισιά θα ξεκινά από το Θησείο (πλατεία Ασωμάτων) και θα καταλήγει στον σταθμό ΗΣΑΠ της Κηφισιάς. Θα διασχίζει συνολικά πέντε δήμους (Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς) και θα περνά από κεντρικούς δρόμους. Υπενθυμίζεται πως ήδη σε λειτουργία βρίσκονται τα περίπου 10 χιλιόμετρα του Νότιου Ποδηλατικού Αξονα. Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που εξαγγέλλεται η υλοποίηση του Βόρειου Ποδηλατικού Αξονα. Από το 2014, το έργο για τον 17,8 χιλιομέτρων ποδηλατόδρομο ήταν ώριμο να ξεκινήσει. Πέρασαν οκτώ χρόνια και ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί.
Την ίδια στιγμή, άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις επεκτείνουν συνεχώς το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Βερολίνου, το οποίο από το 2020 έχει ήδη χαράξει ακόμα 25 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων στο ήδη μεγάλο δίκτυο της πόλης, που θα επεκταθεί στα 3.000 χιλιόμετρα, καθώς οι κάτοικοι εξαιτίας της πανδημίας στράφηκαν στο ποδήλατο για να αποφύγουν τα πολυσύχναστα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Στο ίδιο μήκος κύματος και το Παρίσι, όπου μέχρι το 2026 η Πόλη του Φωτός έχει σχεδιάσει να προσθέσει 180.000 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων και άλλα 180 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων. Ηδη, πάντως, «μετράει» περίπου 1.000 χιλιόμετρα δρόμων για το ποδήλατο. Ακόμα και πόλεις όπως η Βουδαπέστη ή η Λιουμπλιάνα έχουν χαράξει 200 και 300 χιλιόμετρα ποδηλατικών δρόμων και μονοπατιών αντίστοιχα.
Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμάτα
Στον αντίποδα, η Αθήνα, η οποία, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠοδηλΑΤΤΙΚΗΣ Κοινότητας, Παναγιώτη Πιτσιλό, βρίσκεται στον πάτο του κόσμου σε ό,τι αφορά στο ποδήλατο. «Κι αυτό όχι μόνο γιατί δεν υπάρχουν οι υποδομές αλλά κυρίως επειδή δεν υπάρχει ένα ολιστικό πλάνο, δυστυχώς δεν σχεδιάζεται τίποτα. Αξίζει να πούμε πως το κομμάτι του Κεντρικού Ποδηλατικού Αξονα που περνά από τον Δήμο Αθηναίων είναι κάτι λιγότερο από ένα χιλιόμετρο. Αποσπασματικά, υπάρχουν δήμοι στην Αττική, όπως του Αμαρουσίου ή της Κηφισιάς, που έχουν ποδηλατοδρόμους. Φωτεινά παραδείγματα, βέβαια, είναι πόλεις όπως η Λάρισα, τα Τρίκαλα, η Καρδίτσα και η Καλαμάτα» σημειώνει στα «ΝΕΑ». Οι εξαγγελίες, όπως προσθέτει, που έγιναν προεκλογικά για την υλοποίηση και ολοκλήρωση του Στρατηγικού Σχεδίου Δικτύου Ποδηλατοδρόμου στην Αθήνα, το οποίο είχε πάρει έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο για μήκος 20 χλμ., με προοπτική να επεκταθεί στα 80 χλμ., έμειναν στα λόγια. «Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Κι όμως, υπάρχουν λύσεις, οι οποίες είναι και έξυπνες και άμεσες, αλλά δεν υπάρχει βούληση. Αλλωστε, όταν μιλάμε για ποδηλατοδρόμους δεν εννοούμε μόνο τις αποκλειστικές λωρίδες ποδηλάτου. Υπάρχουν δρόμοι, στους οποίους κινούνται αυτοκίνητα και ποδήλατα, με προτεραιότητα στο ποδήλατο ή μπορούν να δημιουργηθούν ποδηλατικές λωρίδες, και μάλιστα προστατευμένες, με τη μεταφορά των θέσεων στάθμευσης, για παράδειγμα αριστερότερα».
Τι λέει ο Δήμος Αθηναίων
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Αστικών και Κτιριακών Υποδομών και Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων, Βασίλης-Φοίβος Αξιώτης, επισημαίνει πως η ωριμότητα του έργου του Βόρειου Ποδηλατικού Αξονα οφείλεται εν μέρει στα στοιχεία της μικροκινητικότητας που αντλήθηκαν από την πιλοτική εφαρμογή του Μεγάλου Περιπάτου. «Η ενίσχυση της μικροκινητικότητας είναι βασικό στοιχείο για μια βιώσιμη μετακίνηση. Κι εμείς με τις κινήσεις μας βάλαμε στο επίκεντρο το ποδήλατο».
Οπως εξηγεί, ο δήμος περιμένει την πρωτοβουλία που θα επιτρέπει τη μεικτή χρήση ποδηλάτου – πεζών στα πεζοδρόμια. «Ηδη, στην Πανεπιστημίου έχουμε προνοήσει να υπάρχουν δύο άξονες – ένας πλακόστρωτος και ένας με σκυρόδεμα – για να εξυπηρετεί κάθε χρήση». Διευκρινίζει, δε, πως ο Δήμος Αθηναίων ήδη επεξεργάζεται σχέδια σύνδεσης κάθε γειτονιάς του δήμου με κεντρικές αρτηρίες, μέσω της μικροκινητικότητας – πατίνι και ποδήλατο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»