Σε σενάριο επικείμενης νομοθετικής ρύθμισης η οποία θα οδηγεί στη δημιουργία ενός ενιαίου Μετοχικού Ταμείου και για τα τρία όπλα (Στρατό, Αεροπορία, Ναυτικό) αναφέρονται δημοσιεύματα.
Η ενοποίηση των τριών Μετοχικών Ταμείων σε ένα είναι κάτι που ζητά εδώ και καιρό η Ένωση Αξιωματικών Αποστράτων Στρατού (Ε.Α.Α.Σ) και η οποία πρόσφατα επανήλθε με την διαμαρτυρία της στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Ωστόσο η ενοποίηση δεν είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσει με στρατιωτικές πηγές να υπογραμμίζουν ότι σε κάθε περίπτωση δεν είναι μία απόφαση που θα πρέπει να ληφθεί προεκλογικά και σίγουρα όχι «εν θερμώ». Και σίγουρα όχι πριν εξετασθεί σε βάθος το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κάθε Ταμείου.
Πηγές με γνώση των εξελίξεων σημειώνουν ότι ενδεχόμενη ενοποίηση δεν πρέπει να προχωρήσει πριν το Μετοχικό Ταμείο Στρατού προχωρήσει σε εξυγίανση με διαφάνεια και λογοδοσία.
Όπως λένε ανώτατοι στρατιωτικοί ε.α. στο in η εξυγίανση είναι κάτι που το Μ.Τ.Σ. πρέπει να πράξει ώστε οι όποιες ενέργειες ακολουθήσουν να μην είναι σε βάρος των άλλων δύο από κάθε άποψη υγειών διαχρονικά ταμείων – το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας και το Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού – σύμφωνα και με τις αναλογιστικές μελέτες του Ναυτικού και Αεροπορίας.
Οι ίδιες πηγές κάνουν λόγο ακόμα για προσπάθεια να μοιραστούν τα χρήματα με τα άλλα δύο Ταμεία του ΠΝ και της ΠΑ ,που λειτουργούν άψογα με πλήρη διαφάνεια χωρίς να έχει παρουσιαστεί καμία κακοδιαχείριση σε αντίθεση με τα όσα μέχρι τώρα έχουν συμβεί στο Μ.Τ.Σ. το οποίο βρίσκεται στην προβληματική σημερινή κατάσταση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ρόλος και η αποστολή των Μετοχικών Ταμείων καθορίζεται ρητά στους ξεχωριστούς ιδρυτικούς νόμους που τα διέπουν και οι οποίοι εξακολουθούν να ισχύουν. Τους νόμους αυτούς διαχρονικά σεβάστηκαν όλες οι κυβερνήσεις τόσο όσον αφορά στην ανεξαρτησία των διοικήσεων όσο και στην αυτοτελή διαχείριση των εσόδων τους. Και ιδιαίτερα στα έσοδα που αφορούν τις κρατήσεις 4% επί των πάσης φύσεως δαπανών και όχι μόνο στα έσοδα που προέρχονται αποκλειστικά από τα εξοπλιστικά προγράμματα.
Με τον 4454/2017 (άρθρο 35) εξακολουθούν να ισχύουν οι ιδρυτικοί και καταστατικοί νόμοι των Μετοχικών Ταμείων και επομένως κάθε άλλη σκέψη και τροποποίηση τους στην παρούσα χρονική στιγμή υποκρύπτει άλλους σκοπούς και θα αποβεί σε βάρος όλων των αποστράτων.
Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές:
α) Το 60% των μερισματούχων του Μ.Τ.Σ. είναι απόστρατοι της ΕΛ.ΑΣ. και της τέως χωροφυλακής. Τα έσοδα από τις κρατήσεις του 4% επί των πάσης φύσεως δαπανών προέρχονται αποκλειστικά από δαπάνες των επιτελείων των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την συρρίκνωση των μερισμάτων του Μ.Τ.Σ. αφού θα πρέπει να διαμοιραστούν σε περισσότερο αριθμό δικαιούχων.
β) η νομοθεσία του Μ.Τ.Σ. (ΑΝ 559/1937) προβλέπει διαφορετική δυνατότητα απονομής μισθολογικού βαθμού από τα άλλα δύο ταμεία (Μ.Τ.Ν – Μ.Τ.Α) ακόμη δε χειρότερα με τους εξελικτικούς βαθμούς της ΕΛ.ΑΣ. σε αντίθεση με αυτά τα ταμεία που έχουν επιλύσει αυτά τα θέματα και εφαρμόζουν ενιαία πολιτική παροχών πράγμα που ήδη θα έπρεπε πράξει και το Μ.Τ.Σ.
γ) το Μ.Τ.Ν. και το Μ.Τ.Α. υπέστησαν τεράστιο κούρεμα αποθεματικών το 2012 λόγω του PSI συνεισφέροντας στην εθνική τότε προσπάθεια. Αντίθετα το Μ.Τ.Σ. λόγω της κακοδιαχείρισης και μη μπορώντας να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις έναντι των μερισματούχων του επιχορηγήθηκε από τον κρατικό προϋπολογισμό με ποσό 179,2 εκ. ευρώ.
δ) τα ποσά που παρέχονται στους δικαιούχους από τα Ε.Κ.Ο.Ε.Μ είναι διαφορετικά για κάθε γενικό επιτελείο καθώς οι πηγές εσόδων τους ποικίλουν.
Εδώ είναι ευκαιρία να σημειωθεί ότι σε καμία περίπτωση δεν τίθεται θέμα μετατροπής των Μετοχικών Ταμείων σε επικουρική ασφάλιση καθόσον οι πόροι τους δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο νόμος 4254/2014 σωστά προέβη στην εξαίρεσή τους λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ρόλος των Μετοχικών Ταμείων δεν συνάδει με αυτόν της επικουρικής ασφάλισης των Δημοσίων Υπαλλήλων.
Συμπερασματικά τονίζεται ότι πριν από οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση για αλλαγή του ισχύοντος εδώ και χρόνια νομοθετικού πλαισίου των Μετοχικών Ταμείων πρέπει να γίνει πρώτα ο έλεγχος και η εξυγίανση του Μ.Τ.Σ. και με βάση τα δεδομένα που θα προκύψουν να εξεταστεί η βέλτιστη και αποδεκτή από τα ταμεία Μ.Τ.Ν. και Μ.Τ.Α. λύση επ’ ωφέλεια όλων των Ταμείων και όχι η όποια λύση να είναι σε βάρος των δύο υγειών Ταμείων (Μ.Τ.Ν. – Μ.Τ.Α.).