Νέα ντοκουμέντα από το ραδιοτηλέφωνο του ΟΣΕ έρχονται στη δημοσιότητα, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, αποκαλύπτοντας τον εφησυχασμό που έδειχναν οι σταθμάρχες κατά τη διάρκεια των βαρδιών τους και τη λάθος νοοτροπία που είχαν υπάλληλοι του σιδηροδρόμου που βρίσκονταν σε κρίσιμες θέσεις.
Οι απομαγνητοφωνήσεις των ηχογραφημένων συνομιλιών ανάμεσα σε σταθμάρχες μέσω του ραδιοτηλεφώνου του ΟΣΕ, αποτυπώνουν την επικίνδυνη χαλαρότητα που υπήρχε μεταξύ των ανθρώπων που ήταν υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μετακινήσεων -ελλείψει των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας- και για εκατοντάδες ζωές καθημερινά.
Χαλαρότητα, σουβλάκια και… γκόμενες
Όπως φαίνεται στις συνομιλίες της 28ης Φεβρουαρίου, παρόμοια εικόνα επικρατούσε και στο σταθμαρχείο της Λάρισας, με τους σταθμάρχες να χρησιμοποιούν το ραδιοτηλέφωνο σαν το προσωπικό τους κινητό τηλέφωνο.
Σταθμάρχης 1: Τι έγινε; Καλά είσαι;
Σταθμάρχης 2: Καλά εσύ;
Σταθμάρχης 1: Πόσες γκόμενες έχεις; Οκτώ;
Σταθμάρχης 2: Οκτώ, οκτώ.
Σταθμάρχης 1: Να τις χιλιάσεις.
Σταθμάρχης 2: Α, δε θέλω άλλες, δεν μπορώ.
Σταθμάρχης 1: Δεν μπορείς, κόπηκες.
Αν και το ραδιοτηλέφωνο, σύμφωνα με τον κανονισμό, υπάρχει μόνο για υπηρεσιακούς λόγους, κάποιοι σταθμάρχες το χρησιμοποιούσαν για να βρούνε… σουβλάκια.
Σταθμάρχης 1: Να σου πω, έχεις κανένα σουβλατζίδικο να παραγγείλουμε τίποτα να φάμε;
Σταθμάρχης 2: Χε χε.
Σταθμάρχης 1: Γιατί άμα είναι να μείνουμε εδώ πέρα, δε γαμ@@@.
Σταθμάρχης 2: Δεν ξέρω, είμαι εδώ πέρα, δεν προλαβαίνω ούτε τηλέφωνο να σηκώσω. Αλλά άμα είναι να το μαζέψουνε, θα χρειαστεί να παλινδρομήσουμε μετά.
Σταθμάρχης 1: Ά, να παλινδρομήσουμε.
Σταθμάρχης 2: Άμα μαζέψουμε εκείνο… Αλλιώς πρέπει να κάνουμε μονοδρόμηση μέχρι το Πλατύ.
Σταθμάρχης 1: Κατάλαβα.
Σταθμάρχης 2: Πρέπει να μαζευτεί εκείνο φιλαράκι μου. Τέλος πάντων θα σου βρούμε λύση για σουβλάκια.
Σιδηροδρομικό… χάος
Μέσα από τις ηχογραφήσεις αναδεικνύεται και το μεγάλο πρόβλημα με την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, καθώς όλοι γνώριζαν ότι η φωτοσήμανση δε λειτουργεί αξιόπιστα.
Σταθμάρχης 1: Θες να το στείλεις, στείλ΄το.
Σταθμάρχης 2: Να τ΄ αφήσω; Είσαι καλά; Με τα σήματα…
Σταθμάρχης 1: Στ’ αρχ@@@ σου. Ναι, αυτά πάλι δουλεύουν σωστά.
Σταθμάρχης 2: Γιατί δε δουλεύουν; Μια χαρά δουλεύουν. Εσύ δε δουλεύεις φωτόσημα;
Σταθμάρχης 1: Ε;
Σταθμάρχης 2: Εσύ φωτόσημα δε δουλεύεις;
Σταθμάρχης 1: Τι εννοείς «δουλεύω με φωτόσημα»; Ξέρεις αν θα ανάψει το κόκκινο εκεί; Τα ελέγχει κανένας;
Καθημερινότητα οι κλοπές καλωδίων
Καθημερινά φαίνεται να είναι και τα φαινόμενα φθορών και κλοπών σιδηροδρομικού υλικού με αποτέλεσμα, πολλές φορές, να ακινητοποιούνται τα τρένα.
Σταθμάρχης 1: Κόψαν τα καλώδια.
Σταθμάρχης 2: Τι;
Σταθμάρχης 1: Κόψαν τα καλώδια. Πέσαν πάνω στο τρένο.
Σταθμάρχης 2: Σώπα ρε. Γύφτοι;
Σταθμάρχης 1: Ξέρω γω; Πέσαν πάνω στο τρένο.
Σταθμάρχης 2: Γύφτοι; Τι καλώδια; Από πάνω; Ηλεκτροκίνησης;
Σταθμάρχης 1: Ναι ρε.
Σταθμάρχης 2: Α, ρε μαλ@@@.
Σταθμάρχης 1: Πέσαν πάνω στο τρένο. Γίνεται πόλεμος εδώ.
Σταθμάρχης 2: Σώπα ρε.
Οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες βρίσκονται στα χέρια της επιτροπής εμπειρογνωμόνων αλλά και τις εισαγγελίας.
Εμπιστεύτηκε τις ενδείξεις ο σταθμάρχης
Αποκαλυπτικά για τις ενέργειές του την μοιραία νύχτα ήταν όσα ανέφερε στην προανακριτική του κατάθεση ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας.
Όπως υποστήριξε, αφού πέρασαν από το σταθμό οι τοπικές αμαξοστοιχίες, γύρισε τα κλειδιά στη σωστή θέση, προκειμένου να περάσει το IC62 με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη.
«Μετά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας 2597F, το κλειδί 118 που ήταν από την κάθοδο στην άνοδο και το 117 από την άνοδο στην τρίτη γραμμή, επανέφερα τα κλειδιά στην κύρια και έδωσα εντολή με κλειδί 117 και 118 να έρθει το 62 στη κύρια γραμμή ανόδου» υποστήριξε.
Ωστόσο, τόνισε ότι δεν θεώρησε σκόπιμο να ελέγξει ξανά ότι τα κλειδιά βρίσκονται στις σωστές θέσεις.
«Από κει και μετά πώς έγινε και τι έγινε δεν το θυμάμαι καθόλου, αλλά εφησυχάστηκα θεωρώντας ότι έχουν κλειδώσει ηλεκτρονικά τα κλειδιά, όπως υποδήλωναν και οι φωτεινές ενδείξεις των λυχνιών του πίνακα» συμπλήρωσε.
Τέλος, όταν ρωτήθηκε από τους αστυνομικούς αν θα έπρεπε να έχει ελέγξει ότι τα ηλεκτροκίνητα κλειδιά 117 και 118 βρίσκονταν στην κύρια γραμμή, ο σταθμάρχης Λάρισας επανέλαβε ότι δεν το θεώρησε σκόπιμο, «εμπιστευόμενος τις ενδείξεις».