Η φρικτή είδηση της σιδηροδρομικής σύγκρουσης στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 45 ανθρώπους πρωταγωνιστεί και στα ξένα μέσα ενημέρωσης. Ο Guardian σήμερα δημοσίευσε ένα ακόμη άθρο με αφορμή το τραγικό δυστύχημα, στο οποίο το παρομοιάζει με άλλες δύο παλαιότερες στην Ισπανία και τη Γερμανία.
Αρχικά σημειώνει πως πρόκειται για το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα της τελευταίας δεκαετίας στην Ευρώπη, με τις αρχικές εικόνες να ξυπνούν μνήμες από προηγούμενα σιδηροδρομικά δυστυχήματα στη Γηραιά Ήπειρο.
Γερμανία 2016
Μία πρόσφατη παρόμοια τραγωδία στην Ευρώπη συνέβη το 2016, αναφέρει το άθρο, όταν μια μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών στο Bad Aibling στη Γερμανία σκότωσε 12 ανθρώπους. Σε αυτό το περιστατικό, αιτία στάθηκε ένας αποσπασμένος σηματοδότης, ο οποίος επέτρεψε στα δύο τρένα να ταξιδεύουν προς αντίθετες κατευθύνσεις στη γραμμή μονής κατεύθυνσης.
Ισπανία 2003
Το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη που είχε επίσης μεγάλο απολογισμό θυμάτων ήταν ένας εκτροχιασμός υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία το 2013, όταν 80 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους όταν ανετράπη το τρένο κοντά στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα.
Το δημοσίευμα σημειώνει επίσης πως το ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας της Ελλάδας είναι το χειρότερο στην Ε.Ε τα τελευταία δέκα χρόνια, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του ευρωπαικού οργανισμού σιδηροδρόμων.
Ωστόσο, σχολιάζει ο «Guardian», το ποσοστό δεν είναι άμεσα συγκρίσιμο με τις υπόλοιπες χώρες. Η Ελλάδα διαθέτει μικρό δίκτυο, περίπου το 2% του μεγέθους του Ηνωμένου Βασιλείου. Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό θανάτων αφορά σε εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους και όχι σε επιβάτες.
Χιλιάδες τα ερωτήματα
Ένα εύλογο ερώτημα για τους εμπειρογνώμονες σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών είναι εάν επρόκειτο μόνο για ανθρώπινο λάθος ή εάν άλλες συνθήκες άφησαν τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Αν και μεγάλο μέρος του μικρού σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας έχει κλείσει, η χώρα έχει επενδύσει στη μεγάλη σιδηροδρομική αρτηρία μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης και τα τρένα ταξίδευαν σε αυτό που φαίνεται να είναι ένα καλά συντηρημένο τμήμα της ηλεκτροδοτούμενης κύριας γραμμής, αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα.
Η σύλληψη ενός υπευθύνου σταθμάρχη στη Λάρισα, ο οποίος, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, θα μπορούσε να κατευθύνει λανθασμένα ένα από τα τρένα, υποδηλώνει ότι το ανθρώπινο λάθος αποτελεί το πρώτο στοιχείο της έρευνας, συνεχίζει το άρθρο.
Επιπλέον, η εφημερίδα «Guardian» κάνει ειδική αναφορά στην ιδιωτικοποίηση της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας «TΡΑΙΝΟΣΕ». Η εταιρεία, όπως γράφει, ιδιωτικοποιήθηκε το 2017, στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, αυτή του ιταλικού κρατικού ομίλου « Ferrovie dello Stato Italiane».
Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το τι προκάλεσε τη συντριβή, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου, επισημαίνει το σχετικό δημοσίευμα.