Τέσσερα λεπτά μπορούν να αποβούν κρίσιμα για το αν ένας άνθρωπος θα ζήσει ή θα πεθάνει. Μέσα σε αυτά τα τέσσερα λεπτά κανένα ασθενοφόρο δεν προλαβαίνει να φτάσει εκεί όπου κάποιος έχασε τις αισθήσεις του και δίνει ύστατη μάχη για τη ζωή. Οι Πρώτες Βοήθειες όμως, όπως φαίνεται, μπορούν να σώσουν ζωές.
Την επιτακτική ανάγκη ένταξης των μαθημάτων Πρώτων Βοηθειών και Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) στα σχολεία της Ελλάδας αναδεικνύουν τρία πρόσφατα περιστατικά πνιγμονής που σημειώθηκαν λίγο πριν από τις γιορτές στο Ρέθυμνο, στην Κοζάνη και στα Χανιά.
Στην πρώτη περίπτωση μια 30χρονη κοπέλα έχασε τη ζωή της ενώ έτρωγε με φίλους, ενώ στην Κοζάνη μια γυναίκα 48 ετών που είχε πνιγεί από σουβλάκι κατάφερε να σωθεί καθώς δέχθηκε τις πρώτες βοήθειες από έναν διερχόμενο αστυνομικό.
Σύμφωνα με διεθνείς εκτιμήσεις, η εκπαίδευση των μαθητών στην Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση μπορεί να σώσει 300.000 ζωές ετησίως σε όλον τον κόσμο… Στις περισσότερες Πολιτείες των ΗΠΑ τα μαθήματα Πρώτων Βοηθειών στα σχολεία είναι υποχρεωτικά με νόμο, στην Ευρώπη είναι νομοθετημένα σε πέντε χώρες, ενώ σε άλλες 16 υπάρχει σχετική σύσταση.
Εκπαίδευση
«Τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν τις Πρώτες Βοήθειες όπως μαθαίνουν να κολυμπούν ή να κάνουν ποδήλατο. Το μαθαίνεις σε μικρή ηλικία και δεν το ξεχνάς σε ολόκληρη τη ζωή σου» λέει στα «ΝΕΑ» η Ελένη Πολύζου, αναισθησιολόγος και διευθύντρια ΕΣΥ στο Νοσοκομείο Τρικάλων, η οποία έχει ασχοληθεί επισταμένως με το θέμα.
Εκτός των άλλων, έχει εκπονήσει Μεταπτυχιακή Ερευνητική Διατριβή με τίτλο «Στάσεις, γνώσεις και αυτοαποτελεσματικότητα ως προς την Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση από μαθητές Δημοτικού» ενώ έχει κρούσει επανειλημμένως τον κώδωνα του κινδύνου ζητώντας με επίσημες επιστολές της προς την Πολιτεία να καθιερωθεί η Αγωγή Υγείας ως αυτόνομο μάθημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη ενότητα τις Πρώτες Βοήθειες και την ΚΑΡΠΑ.
«Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει την εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ από την ηλικία των 12 ετών ή νωρίτερα. Αυτές είναι διεθνείς οδηγίες που εφαρμόζονται σε όλον τον κόσμο. Στην Ελλάδα γίνονται αποσπασματικές προσπάθειες από υγειονομικούς οι οποίοι εκπαιδεύουν μαθητές σε κάποια σχολεία της χώρας, όμως αυτό δεν αρκεί. Η διαδικασία θα πρέπει να γίνει συντεταγμένα από την Πολιτεία και να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά. Να είναι μια τρίωρη εκπαίδευση που θα επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, ώστε να γίνει βίωμα στους μαθητές. Η λήψη μιας τέτοιας απόφαση από τους αρμοδίους είναι, για μένα, πολιτικό καθήκον» λέει.
Επιστολές
Επιστολές της Ελένης Πολύζου έχουν λάβει ο τέως υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου και η νυν υπουργός Νίκη Κεραμέως. Παρ’ όλα αυτά, δεν δόθηκε ποτέ καμία απάντηση.
«Ολοι θεωρούν ότι είναι κάτι σημαντικό και όμως το υπουργείο δεν ανταποκρίνεται» λέει η Ε. Πολύζου. Και όλα αυτά ενώ υπάρχει ήδη έτοιμο υλικό που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί.
«Σε συνεργασία με τα ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και με την καθηγήτρια Χριστίνα Καρατζαφέρη και τον πρόεδρο του Τμήματος, Νίκο Διγγελίδη, εντάξαμε το μάθημα των Πρώτων Βοηθειών ως υποχρεωτικό για όλους τους φοιτητές – σκεφθείτε ότι δεν είναι υποχρεωτικό ούτε στις ιατρικές σχολές. Επίσης, έχουμε φτιάξει ένα ηλεκτρονικό σύγγραμμα, που θα είναι σύντομα διαθέσιμο στο Αποθετήριο «Κάλλιπος» για όλους τους εκπαιδευτικούς. Μπορούν όλοι να το διαβάσουν, έπειτα να εκπαιδευθούν στις Πρώτες Βοήθειες και στη συνέχεια να τις διδάξουν στους μαθητές του. Αυτός είναι και ο πλέον βιώσιμος τρόπος, σύμφωνα με τις διεθνείς επιταγές: να εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτικούς και εκείνοι τους μαθητές» εξηγεί η Ε. Πολύζου.
«Κάναμε κάτι τέτοιο κατά τη διάρκεια της μεταπτυχιακής μου διατριβής και διαπιστώσαμε πως οι γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές, η αυτοεκτίμησή τους, η στάση ετοιμότητας ενισχύθηκαν σημαντικά. Τα αποτελέσματα ήταν θετικά. Αρα υπάρχει το εγχειρίδιο, υπάρχει η θετική αξιολόγηση των δράσεων, το μόνο που απομένει είναι η πολιτική βούληση για να ενταχθούν οι Πρώτες Βοήθειες και η ΚΑΡΠΑ στα σχολεία».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ